Résumé :
|
Dijital medyanın dikkat biçimlerini nasıl dönüştürdüğü hususunda tartışmalı başlıklardan biri nesiller arası farklar ile ilgilidir. Bu tartışma, dijital ortamın içinde büyümenin düşünme ve dikkat biçimlerini ne ölçüde şekillendirme gücüne sahip olduğu sorusunda düğümlenir. Dijital hayatın bağlantılı metinleri, imajları, sesleri ve etkileşimi içinde biçimlenen dikkat biçiminin, yalnızca yazılı ortam içinde, başka deyişle kitaplar, notlar, defterler arasında gelişmiş dikkat biçimlerinden bariz farkları olduğu, artık gündelik sohbetlerde eskimiş bir tespittir. Diğer taraftan, medyanın maddi koşullarındaki bu dönüşümün nesiller arasındaki farkları bütünüyle açıklayabileceği ya da bir neslin düşünce alışkanlıklarının, bilgiyle ilişkisinin ya da dikkat rejiminin yalnızca dijital ortamın yapısına bağlı tanımlanabileceği gibi varsayımların da sorunsuz olduğu söylenemez. Bu nedenle, özellikle dikkat biçimleri söz konusu olduğunda, farklı nesilleri kesebilecek katılaştırılmamış esnek kavramlar aramak ve bu dikkat biçimlerinin çeşitli sentezlerinden doğabilecek, başkalaşmış ara alanlar ya da geçitler icat etmeye çalışmak, olasılıklara açık, daha cazip bir yol olacakmış gibi görünüyor.
|