Titre : | Dosya: Çocukların ve Çocukluğun Tarihi (2016) |
Auteurs : | Gülay Yılmaz, Éditeur scientifique |
Type de document : | Article : texte imprimé |
Dans : | Toplumsal Tarih (274, 10/2016) |
Article en page(s) : | 36-61 |
Langues: | Turc |
Mots-clés: | çocuk / çocukluk / Osmanlı / tarih / sosyoloji / Avrupa / aile |
Note de contenu : |
Çocukluğun Tarihini Yazmak: Kişisel Bir Entellektüel Yolculuk
Çocukluğun tarihinin 1960 yılında Philippe Ariès tarafından L'Enfant et la vie familiale sous l'ancien régime (Eski Rejimde Çocuk ve Aile Hayatı) isimli çalışmanın yayımlanmasıyla başladığı genel kabul görür. Benim bu sahada bir tarihçi olarak kariyerim o kadar geriye uzanmıyor, ancak bu tarihyazımının yıllar içindeki evrimine angaje olmaya yetecek kadar uzağa gidiyor. Aşağıdaki yazı Avrupa'da çocukluğun tarihi hakkında kapsamlı bir inceleme değil; daha ziyade kişisel deneyimin ışığında , tarihsel literatürdeki değişim ve süreklilik üzerine bir düşünce niteliği taşıyor. Osmanlı İstanbul'unda Çocukluk, Çocuk Evlilikleri ve Cinsellik Yaşı Üzerine Bir Değerlendirme (19. Yüzyılın Başlarından İmparatorluğun Sonuna) İslam-Osmanlı hukuku kız çocuklarının evlenmelerini ve fiziksel olgunluğa bağlı olarak buluğa erişmeden cinsel ilişkiye girmelerini kabul edilebilir buluyordu. Ne var ki aynı hukuk, evlilik yaşamının tüm sorumluluklarını yüklenmesi beklenen bu kız çocuklarının kendi adlarına konuşup karar almasını uygun görmüyordu. Bu kız çocukları eşleriyle yaşadıkları ve mahkemelere taşınan sorunlarda ebeveynleri tarafından temsil ediliyordu. Geç Dönem Osmanlı Düşünce İkliminin Aile, Devlet, Terbiye ve Devlet Kavşağında Çocukluğu Yeniden Keşfi ve Cumhuriyete Devreden Miras Çocukluk, toplumsal ve kültürel olarak yapılandırılan ve doğal-biyolojik kimi nitelikleri selektif şekilde içererek inşa edilen bir kimlik kategorisidir. İçinde bulunulan topluma ve çağa göre değişen biçimler aldığı için bir toplumun belirli bir döneminde çocukluk kavramına ve kavrayışına ilişkin yapılan analizler, o toplumun varoluş biçimini ve yaşamı üretme pratiklerini belirleyen değer sistemlerine dair iç görü edinmemizi sağlar. Çocuk Dergilerinde Sahil ve Sokak Çocukları Hem mekan olarak hem de sosyal bir olgu olarak sınıfın anlamı, toplumun ona yüklediği değer yargılarıyla biçimlenir. Çocukluğun tarihi aynı zamanda bu anlam yükleme çabasının tarihidir. Bu yazıda, 1930'lu ve 40'lı yıllarda Türkiye'deki popüler çocuk dergilerinde yer alan çeşitli sınıfsal temsil ve görünümlerden yola çıkarak, resmi ideolojideki ideal Türk çocuğunun ve onun yoksul yaşıtının nasıl tahayyül edildiğini birkaç örnekle ele almaya çalışıyorum. |
Nature du document : | Documentaire / Kaynak veya belgesel |
Genre : | Makale |
Discipline : | Histoire |
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
29829 | 900 TOP | Périodique | Archive / Arşiv | Archive / Arşiv | Disponible |